11 Mayıs 2015 Pazartesi

TERS YÜZ EDİLMİŞ SINIFLAR

Öncelikle eğitimde yeni bir trend olan ters yüz edilmiş sınıfları paylaşmak istedim blogumda.

FLİPPED CLASSROOM ( TERS YÜZ EDİLMİŞ SINIF)
Geleneksel eğitim modelinde, yani bizim ilköğretim, orta öğretim ve aslında şuan da çoğunlukla kullandığımız modelde dersin belirli bir saati, süresi ve belirli bir sınıfı vardır. Türkçe öğretmeni gelir, sıfatlar, zarflar şunlardır gibi nice bilgiyi öğrenciye sunar, içinde sıfat bulunan 10 cümle yazın der, konusunu işlemiş, ödevini vermiş bir şekilde süresi dolunca gider. Matematik öğretmeni gelir dersini işler, ödevini verir gider. Bir başka ders yine aynı şekilde yine aynı şekilde bu böyle sürer gider.
Sizce de bu model öğrenciye bir ton teorik bilgiyi yükleyen ve belli kalıplar içinde, oldukça sıkıcı bir model değil mi? Sanırım herkesin bu soruya vereceği cevap evet olacaktır. Peki, bu böyle olmak zorunda mıdır?  Öğretimi daha etkili, daha zevkli bir hale getirecek, öğrencileri of yine mi okul, ama okul çok sıkıcı hep ders hep ders üstüne bir de bitmek bilmeyen ev ödevleri nedir bu böyle demekten kurtaracak bir model yok mudur? Tabi ki var, işte bu modelin adı flipped classroom yani Türkçe karşılığı ile Ters yüz edilmiş sınıf.
Ters yüz edilmiş sınıf modeli nedir? Bu modelde bilindik geleneksel modelin aksine öğretmenler, kendi web sitesine, kendi bloğuna, youtube gibi video izlemek için çok kullanılan bir siteye ya da sınıfın web sitesine yani kısacası öğrencilerin dijital bir ortamda dersi rahatça izleyebilecekleri bir yere işlenecek konuya uygun olan videoyu yüklerler. Öğrenciler, evlerindeki bilgisayarda, okulda bulunan laboratuvarda, ya da ellerinden hiç düşürmedikleri tablet ya da telefonlarda bu videoları izlerler. Anlaşılacağı gibi işin teorik kısmı evde halledilmiş olur. Peki dersler evde izlenecekte okulda ne yapılacak derseniz, okul da ev ödevleri adı altında verilen görevler yapılacak. Öğretmenler bir sürü teorik bilgiyi anlatmak için kullanacakları zamanı öğrencilerle birlikte etkinlikler yaparak, aktiviteler yaparak geçirecekler.
Ters yüz modelinin eğitime ne gibi bir faydası olacak, ya da bu modelde her şey güllük gülistanlık mı hiçbir olumsuz yönü yok mu, her modelin olduğu gibi tabi ki olumlu ve olumsuz yönleri vardır.
Ev ödevinin amacı öğrencilere öğrenmeleri gereken konuyu tam anlamıyla kavratmak ve pekiştirmekse eğer bu modelde işte bu çok daha yüksek oranlarda mümkün olacaktır.  Çünkü geleneksel modelde öğrencinin akıl kumbarası okulda oldukça fazla bilgiyle dolacaktır, birde bunun üstüne eve gelince sayfalarca yapılacak ödev olunca öğrenci için okul ve öğrenme tahammül edilmeyecek bir seviyeye gelecek, öğrenci bu işten hiçbir zevk almayacaktır. Ama ters yüz edilmiş sınıf modelinde öğrenci videoyu istediği zaman izleyecek, en azından öğrenmek için daha esnek bir zamanı olacaktır. Okulda ise bu bilgilerini pekiştirecektir.
Zaman ve mekân kavramlarına da değinmek gerekirse, sınırlayan şeyler, katı kurallara sahip olan durumlar insanları, özellikle de çocukları, gençleri oldukça sıkar ve o duruma karşı bir nefret oluşmasına bile sebep olur. Ama bu model ile bu ders, bu saatte, bu sınıfta öğrenecek diye bir kural yoktur. Öğrenci isterse sabah kalkar kalkmaz, isterse gece yatmadan önce, isterse otobüsle evine giderken, isterse kahvesi eşliğinde, bir sandalyede 40- 45 dakika oturmaya mahkûm olmadan, onu kısıtlayan şeyler olmadan, kurallarını kendi belirleyerek bu videoyu izler. Bu gerçekten kulağa çok hoş geliyor, hem rahatlık hem öğrenim kim istemez ki böyle bir durumu.
Bir sınıfta bulunan bütün öğrenciler, aynı konuyu, aynı şekilde mi anlar? Bu da pek mümkün olabilecek bir durum değildir. Öğrenci vardır bir konuyu bir dinlemede anlar, öğrenci vardır anlaması için bazen 3 bazen 5 hatta bazen de daha fazla tekrar gerekir. Evet öğretmen anlatır, bir kez tekrar eder, belki bir kez daha tekrar eder ama daha fazla tekrar etmez. Buna ne öğretmenin sabrı, ne zaman ne de sınıf ortamı müsait eder zaten. Düşünsenize öğretmen bir konuyu 5 kez tekrar ediyor, bu bir seferde anlayan öğrenciler için, bu öğretmen de sürekli aynı şeyleri tekrar ediyor yorumuna sebep olacak, dersten kopuşa kadar gidecektir. Ve yine çok tekrara gerek duyan öğrenciler için bir utanma, sıkılma sebebi olacak arkadaşları tarafından olumsuz eleştiriyle karşılanacağı için anlamış gibi yapmasına sebep olacaktır. Ama tablette, bilgisayarda, telefonda sonsuz tekrar yapılabilir, öğrenci kendi kendine öğrendiği için kimseden çekinmesine, utanmasına da gerek kalmayacaktır.
Bu yöntemin olumsuz bir yanı da vardır elbet, her öğrenci o videoyu izlemeye imkân bulabilir mi, ya da öğrenci sonra izlerim nasılsa videolar elimde diye derse videoları izlemeden gelir mi gibi sorular akla gelebilir. Evet, bu modelde bunları takip etmek zordur. Ama her modelin, her öğretim yönteminin eksik yanları olabileceği gibi bu kadar güzelliğin yanında bu da göze görünmeyecek bir şeydir.
Yeni olan her şey ilgi çekicidir, merak uyandırır, duyguları harekete geçirir. Her yeni işte, durumda olduğu gibi bunda da problemler, aksaklıklar olacaktır. Belki beklentiyi karşılamayacaktır ama alışma süreci bittikçe, öğrenciler ve öğretmenler bu modele ayak uydurdukça bu model eğitime taze bir kan getirecek, adeta ilaç gibi gelecektir. Bizlerde öğretmen adayları olarak bu yöntemi, benimsemeli, yeterli ve doğru ölçüde kullanmalıyız.
Öncelikle kısaca videoda neler olduğundan bahsetmek arkasından da bu video ya ait yorumumu yapmak istiyorum.
Video öncelikle bizim bildiğimiz geleneksel yöntem ile başlıyor. Her gün milyonlarca öğrenci sınıfa giriyor. Masa ve sandalyelerden oluşan tek tip şekilde tasarlanmış sınıflarında yerlerine geçiyorlar. Ve her zamanki gibi öğretmende sınıfa geliyor, tahtanın önüne geçiyor ve dersini anlatmaya başlıyor. Burada örnek olarak 3 öğrenci ele alınmış, her öğrenci aynı olmadığı gibi tabi ki burada da farklılar. Bu öğrencilerden birisi konuyu anlarken, diğeri içinde bu konu oldukça kolay, bir diğeri için ise konu zor geliyor ve konuyu anlamlandıramıyor. Ama öğretmen dersini anlatıyor ve ev ödevini veriyor. Yine anlama düzeylerine göre ev ödevlerini yapıyorlar, yapmaya çalışıyorlar. Videonun bundan sonraki kısmında her şey tersine dönüyor. Ev ödevi ve sınıf kavramı yer değiştiriyor ve öğrenciler evlerinde videoyu yine kendi anlama düzeylerine göre defalarca izliyor. Anlamadıkları yerleri arkadaşlarına ya da öğretmenlerine dijital ortamda sorabiliyorlar. Okula geldiklerinde ise yapmaları gereken etkinlikleri öğretmenleri rehberliğinde yapıyorlar.
Klasikleşmiş modelde öğretmen derse gelir, anlatır, gerekirse bir iki kez tekrar eder, ev ödevini verir ve gider, sanki her öğrenci bir robotmuş ve aynı duygulara, aynı düşüncelere aynı kapasiteye sahipmiş gibi düşünülür ve aynı hızda, aynı yöntemde anlatılır ve aynı ev ödevi verilir. Bu oldukça sıkıcı ve sıkıntılı bir yöntemdir aslında. Bir diğer yanda ise her şey değişir, bir nevi tersine döner ve tabiri caizse öğrencilerin insan olduğu hatırlanır ve her öğrenci kendi ortamında, kendi seviyesine, kendi hızına uygun olarak, kaygılanmadan, korkmadan dersi öğrenir. Geleneksel modelde okul bitince öğretmen evine gider ve ertesi güne kadar ona ulaşmaya imkân yoktur, ama bu modelde teknoloji sayesinde öğretmene evinde de ulaşılabilmektedir. Bu yöntem ile öğretmen bilgi ve öğrenci arasında bir köprü görevinden sıyrılır ve bir rehber olur, okulda grup çalışmaları, iş birlik varken, etkinlikler yapılırken her öğrenciye seviyesi ölçüsünde yardımcı olabilir.
Bu video ile işte ters yüz edilmiş sınıf yöntemi ile ilgili sayfalarca makalede, yazıda bulabileceğimiz bilgiye 3 dakikada hem de farklı duyu organlarımızı kullanarak ulaşabilir, rahatça kavrayabiliriz, bu yüzden amacına hizmet eden anlamlı, başarılı bir video olmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder