FLİPPED CLASSROOM (
TERS YÜZ EDİLMİŞ SINIF)
Geleneksel
eğitim modelinde, yani bizim ilköğretim, orta öğretim ve aslında şuan da
çoğunlukla kullandığımız modelde dersin belirli bir saati, süresi ve belirli
bir sınıfı vardır. Türkçe öğretmeni gelir, sıfatlar, zarflar şunlardır gibi
nice bilgiyi öğrenciye sunar, içinde sıfat bulunan 10 cümle yazın der, konusunu
işlemiş, ödevini vermiş bir şekilde süresi dolunca gider. Matematik öğretmeni
gelir dersini işler, ödevini verir gider. Bir başka ders yine aynı şekilde yine
aynı şekilde bu böyle sürer gider.
Sizce
de bu model öğrenciye bir ton teorik bilgiyi yükleyen ve belli kalıplar içinde,
oldukça sıkıcı bir model değil mi? Sanırım herkesin bu soruya vereceği cevap
evet olacaktır. Peki, bu böyle olmak zorunda mıdır? Öğretimi daha etkili, daha zevkli bir hale
getirecek, öğrencileri of yine mi okul, ama okul çok sıkıcı hep ders hep ders
üstüne bir de bitmek bilmeyen ev ödevleri nedir bu böyle demekten kurtaracak
bir model yok mudur? Tabi ki var, işte bu modelin adı flipped classroom yani
Türkçe karşılığı ile Ters yüz edilmiş sınıf.
Ters
yüz edilmiş sınıf modeli nedir? Bu modelde bilindik geleneksel modelin aksine öğretmenler,
kendi web sitesine, kendi bloğuna, youtube gibi video izlemek için çok
kullanılan bir siteye ya da sınıfın web sitesine yani kısacası öğrencilerin
dijital bir ortamda dersi rahatça izleyebilecekleri bir yere işlenecek konuya
uygun olan videoyu yüklerler. Öğrenciler, evlerindeki bilgisayarda, okulda
bulunan laboratuvarda, ya da ellerinden hiç düşürmedikleri tablet ya da
telefonlarda bu videoları izlerler. Anlaşılacağı gibi işin teorik kısmı evde
halledilmiş olur. Peki dersler evde izlenecekte okulda ne yapılacak derseniz,
okul da ev ödevleri adı altında verilen görevler yapılacak. Öğretmenler bir
sürü teorik bilgiyi anlatmak için kullanacakları zamanı öğrencilerle birlikte
etkinlikler yaparak, aktiviteler yaparak geçirecekler.
Ters
yüz modelinin eğitime ne gibi bir faydası olacak, ya da bu modelde her şey
güllük gülistanlık mı hiçbir olumsuz yönü yok mu, her modelin olduğu gibi tabi
ki olumlu ve olumsuz yönleri vardır.
Ev
ödevinin amacı öğrencilere öğrenmeleri gereken konuyu tam anlamıyla kavratmak
ve pekiştirmekse eğer bu modelde işte bu çok daha yüksek oranlarda mümkün
olacaktır. Çünkü geleneksel modelde
öğrencinin akıl kumbarası okulda oldukça fazla bilgiyle dolacaktır, birde bunun
üstüne eve gelince sayfalarca yapılacak ödev olunca öğrenci için okul ve
öğrenme tahammül edilmeyecek bir seviyeye gelecek, öğrenci bu işten hiçbir zevk
almayacaktır. Ama ters yüz edilmiş sınıf modelinde öğrenci videoyu istediği
zaman izleyecek, en azından öğrenmek için daha esnek bir zamanı olacaktır.
Okulda ise bu bilgilerini pekiştirecektir.
Zaman
ve mekân kavramlarına da değinmek gerekirse, sınırlayan şeyler, katı kurallara
sahip olan durumlar insanları, özellikle de çocukları, gençleri oldukça sıkar
ve o duruma karşı bir nefret oluşmasına bile sebep olur. Ama bu model ile bu
ders, bu saatte, bu sınıfta öğrenecek diye bir kural yoktur. Öğrenci isterse sabah
kalkar kalkmaz, isterse gece yatmadan önce, isterse otobüsle evine giderken,
isterse kahvesi eşliğinde, bir sandalyede 40- 45 dakika oturmaya mahkûm
olmadan, onu kısıtlayan şeyler olmadan, kurallarını kendi belirleyerek bu
videoyu izler. Bu gerçekten kulağa çok hoş geliyor, hem rahatlık hem öğrenim
kim istemez ki böyle bir durumu.
Bir
sınıfta bulunan bütün öğrenciler, aynı konuyu, aynı şekilde mi anlar? Bu da pek
mümkün olabilecek bir durum değildir. Öğrenci vardır bir konuyu bir dinlemede
anlar, öğrenci vardır anlaması için bazen 3 bazen 5 hatta bazen de daha fazla
tekrar gerekir. Evet öğretmen anlatır, bir kez tekrar eder, belki bir kez daha
tekrar eder ama daha fazla tekrar etmez. Buna ne öğretmenin sabrı, ne zaman ne
de sınıf ortamı müsait eder zaten. Düşünsenize öğretmen bir konuyu 5 kez tekrar
ediyor, bu bir seferde anlayan öğrenciler için, bu öğretmen de sürekli aynı
şeyleri tekrar ediyor yorumuna sebep olacak, dersten kopuşa kadar gidecektir.
Ve yine çok tekrara gerek duyan öğrenciler için bir utanma, sıkılma sebebi
olacak arkadaşları tarafından olumsuz eleştiriyle karşılanacağı için anlamış
gibi yapmasına sebep olacaktır. Ama tablette, bilgisayarda, telefonda sonsuz
tekrar yapılabilir, öğrenci kendi kendine öğrendiği için kimseden çekinmesine,
utanmasına da gerek kalmayacaktır.
Bu
yöntemin olumsuz bir yanı da vardır elbet, her öğrenci o videoyu izlemeye imkân
bulabilir mi, ya da öğrenci sonra izlerim nasılsa videolar elimde diye derse
videoları izlemeden gelir mi gibi sorular akla gelebilir. Evet, bu modelde
bunları takip etmek zordur. Ama her modelin, her öğretim yönteminin eksik
yanları olabileceği gibi bu kadar güzelliğin yanında bu da göze görünmeyecek
bir şeydir.
Yeni
olan her şey ilgi çekicidir, merak uyandırır, duyguları harekete geçirir. Her
yeni işte, durumda olduğu gibi bunda da problemler, aksaklıklar olacaktır.
Belki beklentiyi karşılamayacaktır ama alışma süreci bittikçe, öğrenciler ve
öğretmenler bu modele ayak uydurdukça bu model eğitime taze bir kan getirecek,
adeta ilaç gibi gelecektir. Bizlerde öğretmen adayları olarak bu yöntemi,
benimsemeli, yeterli ve doğru ölçüde kullanmalıyız.
İzlediğim
video : https://www.youtube.com/watch?v=ojiebVw8O0g
Öncelikle
kısaca videoda neler olduğundan bahsetmek arkasından da bu video ya ait
yorumumu yapmak istiyorum.
Video
öncelikle bizim bildiğimiz geleneksel yöntem ile başlıyor. Her gün milyonlarca
öğrenci sınıfa giriyor. Masa ve sandalyelerden oluşan tek tip şekilde
tasarlanmış sınıflarında yerlerine geçiyorlar. Ve her zamanki gibi öğretmende
sınıfa geliyor, tahtanın önüne geçiyor ve dersini anlatmaya başlıyor. Burada
örnek olarak 3 öğrenci ele alınmış, her öğrenci aynı olmadığı gibi tabi ki
burada da farklılar. Bu öğrencilerden birisi konuyu anlarken, diğeri içinde bu
konu oldukça kolay, bir diğeri için ise konu zor geliyor ve konuyu
anlamlandıramıyor. Ama öğretmen dersini anlatıyor ve ev ödevini veriyor. Yine
anlama düzeylerine göre ev ödevlerini yapıyorlar, yapmaya çalışıyorlar. Videonun
bundan sonraki kısmında her şey tersine dönüyor. Ev ödevi ve sınıf kavramı yer
değiştiriyor ve öğrenciler evlerinde videoyu yine kendi anlama düzeylerine göre
defalarca izliyor. Anlamadıkları yerleri arkadaşlarına ya da öğretmenlerine
dijital ortamda sorabiliyorlar. Okula geldiklerinde ise yapmaları gereken
etkinlikleri öğretmenleri rehberliğinde yapıyorlar.
Klasikleşmiş
modelde öğretmen derse gelir, anlatır, gerekirse bir iki kez tekrar eder, ev
ödevini verir ve gider, sanki her öğrenci bir robotmuş ve aynı duygulara, aynı
düşüncelere aynı kapasiteye sahipmiş gibi düşünülür ve aynı hızda, aynı
yöntemde anlatılır ve aynı ev ödevi verilir. Bu oldukça sıkıcı ve sıkıntılı bir
yöntemdir aslında. Bir diğer yanda ise her şey değişir, bir nevi tersine döner
ve tabiri caizse öğrencilerin insan olduğu hatırlanır ve her öğrenci kendi
ortamında, kendi seviyesine, kendi hızına uygun olarak, kaygılanmadan,
korkmadan dersi öğrenir. Geleneksel modelde okul bitince öğretmen evine gider
ve ertesi güne kadar ona ulaşmaya imkân yoktur, ama bu modelde teknoloji
sayesinde öğretmene evinde de ulaşılabilmektedir. Bu yöntem ile öğretmen bilgi
ve öğrenci arasında bir köprü görevinden sıyrılır ve bir rehber olur, okulda
grup çalışmaları, iş birlik varken, etkinlikler yapılırken her öğrenciye
seviyesi ölçüsünde yardımcı olabilir.
Bu
video ile işte ters yüz edilmiş sınıf yöntemi ile ilgili sayfalarca makalede,
yazıda bulabileceğimiz bilgiye 3 dakikada hem de farklı duyu organlarımızı
kullanarak ulaşabilir, rahatça kavrayabiliriz, bu yüzden amacına hizmet eden
anlamlı, başarılı bir video olmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder