TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KAREKOD KULLANIMI
Karekodlar eğitimde nasıl
kullanılabilir. Günümüz eğitiminde, eğitim ve teknoloji ayrı olarak
düşünülemeyecek konuma gelmiştir. Teknoloji her geçen gün ilerlemekte eğitimde
de yeni gelişmeler takip edilmektedir. İnsanlar zaman ve mekâna bağlı kalmadan
rahat bir eğitim görmek istemektedirler. Teknolojik gelişmeleri yapan kişilerde
bunların farkında olarak insanlara kolaylık sağlayacak mobil eğitim araçları
sunmaktadırlar, işte Karekodlar da bunlardan biridir. Öğrenciler kitap, defter
gibi şeyler taşımaktansa tablet ve telefonlarını taşımayı tercih etmektedirler.
Defterlerine yazmak yerine karekodlarını taratmayı daha kolay, rahat ve
eğlenceli bulmaktadırlar. Durum böyle olunca Karekodlar da eğitimde önemli bir
yere sahip olmuştur. Şimdi birkaç karekod kullanım örneğine bakalım,
Eğitim sistemimiz bildiğiniz gibi sınavlara
dayanmaktadır ve öğrenciler sınav odaklı, test odaklı eğitim ve öğretimler
yapmaktadırlar. Bizde bir sınav maratonu sonucunda bu bölüme geldik ve bir
yayın matematik soru bankalarında karekodları kullanıyor ve öğrenciler bir
öğretmene gerek kalmadan soruların çözümünü gösteriyordu. Bizde bunu Türkçe
eğitimi için kullanabiliriz diye düşünüyorum. Ve yandaki görselde de bunun bir
örneğini görüyoruz. Öğrenciler her istedikleri anda öğretmenlerine
ulaşamıyorlar ama bu yöntemler soruların doğru cevaplarını neden öyle
olduklarını kolay bir biçimde öğrenebilirler.
Eğitimde bloglar, ters yüz edilmiş
sınıflar gibi kavramları ve uygulamaları biz biliyoruz ve eğitimde verimliliği
büyük oranda artırdığı da aşikâr. Öğretmenler öğrencilerine uzun uzun site
isimleri, bir sürü akılda tutulacak adresler yerine karekodlar verebilirler.
Böylece öğrenciler acaba bu sitemiydi, yoksa şuna mı girecektim gibi
düşüncelere dalmaz hem de bu karekodu taratınca karşıma ne çıkacak acaba merakı
ile o sitelere girecek, izlemesi gereken videoları izleyecektir.
Türkçe
eğitiminde karekodu nasıl kullanabiliriz diye düşünürken benim aklıma Hatice
geldi. Hatice bizim sınıfımızda bir arkadaşımız ve gözleri görmüyor bildiğiniz
gibi. Daha önce böyle bir arkadaşım yoktu ama Hatice ile tanıştıktan sonra
eğitimde yaşadığı sorunları yakından gördüm. Bizler bölümümüz dolayısıyla
kitaplar okuyoruz, ezberlememiz gereken birçok şey oluyor. Kitapların üzerinde
de karekod olsa ve o karekod taratıldığı zaman kitabın sesli bir şekilde okunmuş
haline ulaşılsa bu Hatice ve görme engelli diğer öğrenciler için büyük bir
kolaylık olurdu. Sesli kitap tabi ki şuanda da var ama karekod sayesinde daha
çok yaygınlık kazanır diye düşünüyorum. Aynı zamanda karekod ile kitabın bir
özeti, yazarı hakkında bilgilere de kolayca ulaşılabilirdi.
Üniversitemizde
Türkçe öğrenmeye gelmiş birçok yabancı uyruklu arkadaşımız var. Karekod onlar
içinde kolaylık olabilirdi diye düşünüyorum. Onların yaşadığı en büyük sorunlar
telaffuz hataları ve birden çok anlamı olan kelimelerin nerde hangi anlamda
kullanılacağı konusunda. Sözlüklerde bütün bunlara yazarak yer vermek zor
olacaktır ve tuğla gibi bir sözlük oluşmasına sebep olur. Ayrıca sözcüğün nasıl
telaffuz edileceği sözlükte yazsa bile duymak gibi olmaz. Sözlüklere
yerleştirilecek karekodlar ile bir sözcüğü hangi durumda hangi anlamıyla
kullanırız, telaffuzu nasıldır gibi bilgileri çok yer kaplamadan küçücük bir
kod sayesinde onların hizmetine sunabiliriz. Tabi ki bu sadece üniversite
öğrencileri ile sınırlı değil tüm dil öğrenenler için kullanılabilir.
Eğitimde
karekod kullanımına genel olarak bakacak olursak, zamandan ve mekândan
bağımsızlığı sağlar. Çok fazla bilgileri akılda tutmak gibi bir zorunluluk
bırakmaz. Öğrencilerin seveceği ve merak edeceği bir durum olduğundan dolayı
derse ilgiyi arttırır, böyle olunca da derste verimlilik artar, başarı
kaçınılmaz olur ve çağın gerekliliği olarak eğitim ve teknoloji iç içeliği
sağlanmış olur. Karekod için kendi küçük ama marifetleri büyük diyebiliriz ve
bence kesinlikle kullanımı çok daha yaygın olmalıdır.
Ben ödevimde dinleme metinlerinden 5.sınıf
Değerlerimiz ünitesinde yer alan Konuğa İkram isimli metni seçtim. Metnin
içinde geçen sıfatları bulmaya yönelik bir etkinlik gerçekleştirmek istedim.
ETKİNLİK
Konuğa İkram isimli metni dinlediniz. Bu metni
tekrar dinlemek için kare kodunuz;
Bu metinde geçen kelimelerden birkaçıyla bir bulmaca
oluşturuldu. Bu bulmacada anlamları verilen kelimeleri metinde geçen
sıfatlarıyla birlikte bulmacaya yazınız, parantez içindeki kelimeler size
sıfatları bulma konusunda yardımcı olacaktır. Bulmacaya ulaşmak için kare kodunuz;
Aşağıdaki karekodda konuğa ikram edilen bazı yiyecek
ve içeceklerin görselleri bulunmaktadır. Bu resimlerden yola çıkarak konuğa
ikram deyince ne anlıyorsunuz, konuğa neler ikram edilebilir, sizin yörenizde
ikram edilen şeyler nelerdir sorularını içinde barındıran bir yazı kaleme
alınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder