23 Mayıs 2015 Cumartesi

TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KAREKOD KULLANIMI

TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KAREKOD KULLANIMI

          Karekodlar Japonya da geliştirilen iki boyutlu kodlardır. Karekodlar bildiğimiz barkodlardan farklı olarak veri depolayabilir ve bilgileri uzun süre saklayabilirler. Karekodlar öncelikle ilaç sektöründe kullanılmaya başlanmıştır. Daha sonra sağladığı kolaylıklar sayesinde büyük ilgi gördü yaygınlaştı ve basın-yayın araçlarında, gıda sektöründe, mobil cihazlarda, kartvizitlerde ve eğitim alanında sıkça kullanılmaya başlandı.
            Karekodlar eğitimde nasıl kullanılabilir. Günümüz eğitiminde, eğitim ve teknoloji ayrı olarak düşünülemeyecek konuma gelmiştir. Teknoloji her geçen gün ilerlemekte eğitimde de yeni gelişmeler takip edilmektedir. İnsanlar zaman ve mekâna bağlı kalmadan rahat bir eğitim görmek istemektedirler. Teknolojik gelişmeleri yapan kişilerde bunların farkında olarak insanlara kolaylık sağlayacak mobil eğitim araçları sunmaktadırlar, işte Karekodlar da bunlardan biridir. Öğrenciler kitap, defter gibi şeyler taşımaktansa tablet ve telefonlarını taşımayı tercih etmektedirler. Defterlerine yazmak yerine karekodlarını taratmayı daha kolay, rahat ve eğlenceli bulmaktadırlar. Durum böyle olunca Karekodlar da eğitimde önemli bir yere sahip olmuştur. Şimdi birkaç karekod kullanım örneğine bakalım,
Eğitim sistemimiz bildiğiniz gibi sınavlara dayanmaktadır ve öğrenciler sınav odaklı, test odaklı eğitim ve öğretimler yapmaktadırlar. Bizde bir sınav maratonu sonucunda bu bölüme geldik ve bir yayın matematik soru bankalarında karekodları kullanıyor ve öğrenciler bir öğretmene gerek kalmadan soruların çözümünü gösteriyordu. Bizde bunu Türkçe eğitimi için kullanabiliriz diye düşünüyorum. Ve yandaki görselde de bunun bir örneğini görüyoruz. Öğrenciler her istedikleri anda öğretmenlerine ulaşamıyorlar ama bu yöntemler soruların doğru cevaplarını neden öyle olduklarını kolay bir biçimde öğrenebilirler.


Eğitimde bloglar, ters yüz edilmiş sınıflar gibi kavramları ve uygulamaları biz biliyoruz ve eğitimde verimliliği büyük oranda artırdığı da aşikâr. Öğretmenler öğrencilerine uzun uzun site isimleri, bir sürü akılda tutulacak adresler yerine karekodlar verebilirler. Böylece öğrenciler acaba bu sitemiydi, yoksa şuna mı girecektim gibi düşüncelere dalmaz hem de bu karekodu taratınca karşıma ne çıkacak acaba merakı ile o sitelere girecek, izlemesi gereken videoları izleyecektir.
            Türkçe eğitiminde karekodu nasıl kullanabiliriz diye düşünürken benim aklıma Hatice geldi. Hatice bizim sınıfımızda bir arkadaşımız ve gözleri görmüyor bildiğiniz gibi. Daha önce böyle bir arkadaşım yoktu ama Hatice ile tanıştıktan sonra eğitimde yaşadığı sorunları yakından gördüm. Bizler bölümümüz dolayısıyla kitaplar okuyoruz, ezberlememiz gereken birçok şey oluyor. Kitapların üzerinde de karekod olsa ve o karekod taratıldığı zaman kitabın sesli bir şekilde okunmuş haline ulaşılsa bu Hatice ve görme engelli diğer öğrenciler için büyük bir kolaylık olurdu. Sesli kitap tabi ki şuanda da var ama karekod sayesinde daha çok yaygınlık kazanır diye düşünüyorum. Aynı zamanda karekod ile kitabın bir özeti, yazarı hakkında bilgilere de kolayca ulaşılabilirdi.
            Üniversitemizde Türkçe öğrenmeye gelmiş birçok yabancı uyruklu arkadaşımız var. Karekod onlar içinde kolaylık olabilirdi diye düşünüyorum. Onların yaşadığı en büyük sorunlar telaffuz hataları ve birden çok anlamı olan kelimelerin nerde hangi anlamda kullanılacağı konusunda. Sözlüklerde bütün bunlara yazarak yer vermek zor olacaktır ve tuğla gibi bir sözlük oluşmasına sebep olur. Ayrıca sözcüğün nasıl telaffuz edileceği sözlükte yazsa bile duymak gibi olmaz. Sözlüklere yerleştirilecek karekodlar ile bir sözcüğü hangi durumda hangi anlamıyla kullanırız, telaffuzu nasıldır gibi bilgileri çok yer kaplamadan küçücük bir kod sayesinde onların hizmetine sunabiliriz. Tabi ki bu sadece üniversite öğrencileri ile sınırlı değil tüm dil öğrenenler için kullanılabilir.
            Eğitimde karekod kullanımına genel olarak bakacak olursak, zamandan ve mekândan bağımsızlığı sağlar. Çok fazla bilgileri akılda tutmak gibi bir zorunluluk bırakmaz. Öğrencilerin seveceği ve merak edeceği bir durum olduğundan dolayı derse ilgiyi arttırır, böyle olunca da derste verimlilik artar, başarı kaçınılmaz olur ve çağın gerekliliği olarak eğitim ve teknoloji iç içeliği sağlanmış olur. Karekod için kendi küçük ama marifetleri büyük diyebiliriz ve bence kesinlikle kullanımı çok daha yaygın olmalıdır.

Ben ödevimde dinleme metinlerinden 5.sınıf Değerlerimiz ünitesinde yer alan Konuğa İkram isimli metni seçtim. Metnin içinde geçen sıfatları bulmaya yönelik bir etkinlik gerçekleştirmek istedim.
ETKİNLİK
Konuğa İkram isimli metni dinlediniz. Bu metni tekrar dinlemek için kare kodunuz;
Bu metinde geçen kelimelerden birkaçıyla bir bulmaca oluşturuldu. Bu bulmacada anlamları verilen kelimeleri metinde geçen sıfatlarıyla birlikte bulmacaya yazınız, parantez içindeki kelimeler size sıfatları bulma konusunda yardımcı olacaktır. Bulmacaya ulaşmak için kare kodunuz;


Aşağıdaki karekodda konuğa ikram edilen bazı yiyecek ve içeceklerin görselleri bulunmaktadır. Bu resimlerden yola çıkarak konuğa ikram deyince ne anlıyorsunuz, konuğa neler ikram edilebilir, sizin yörenizde ikram edilen şeyler nelerdir sorularını içinde barındıran bir yazı kaleme alınız.







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder