Türkçe
Eğitiminde Blog Kullanımı
Blog nedir, Türkçe Eğitiminde
bloglar nasıl kullanılabilir, blog kullanımının olumlu ve olumsuz yönleri
nelerdir, bu yazımda bütün bunlara değineceğim.
Blog nedir, bence blog hayattır.
Hayatında ne varsa, yaptığın işler, el emeği göz nuru ürünlerin, ilgi duyduğun
konular, blog dediğimiz ücretsiz web sitelerinde bunları diğer insanlarla
paylaşabilirsin. Bloglar, hatıra defterlerinin, günlüklerin teknolojik halidir
de diyebiliriz. Bloglar aynı zamanda insanın iç sesidir, dertleşme aracıdır
belki de, bloglar insanların dünyasıdır kısaca. Bloglarda yazılar yazılabilir,
resim, video gibi görsel okuryazarlık unsurları paylaşılabilir. Bloglar hayatın
bu kadar içindeyken eğitimde kullanılması kaçınılmaz bir durumdur zaten. Peki,
bloglar eğitimde nasıl kullanılabilir?
Sınıf
blogları olabilir, yani ortada bir sınıf vardır evet ama bu sınıfta kağıt ve
kaleme ihtiyaç yoktur. Öğrencilerin kendine ait blogları olabilir, burada paylaşımlarda
bulunabilirler. Ya da bizimde yaptığımız gibi öğrenci portfolyosu olarak blog
kullanılabilir. Öğrenci tüm yaptığı ödevleri buraya yükleyerek dosya taşımak
zorunluluğundan kurtulur.
Ben
şimdi biraz Türkçe Eğitiminde nasıl kullanılabileceğine dair örnekler vermek
istiyorum. Öncelikle bloglar 4 temel beceriye de hizmet edebilirler. Bloglar
için zaten günlük demiştik öğrenciler bloglarda her gün yazı yazarak yazma
becerilerini geliştirebilirler. En klasik yöntemi ile öğretmen bir kompozisyon
konusu verir öğrenciler kendi bloglarında kompozisyonlarını yazarlar. Bunun
yanı sıra kompozisyon çalışması bir grup çalışması halini de alabilir. Örneğin
akşam 8 de sınıfın öğrencileri blogda toplanırlar ve öğretmen bir cümle yazar
bu kompozisyonun giriş cümlesi olur. Sonrada sırasıyla öğrenciler birkaç cümle
yazarlar. Böylece sınıfça ortak bir kompozisyon oluşturmuş olurlar. Çocuklar
hem eğlenecek hem de yazmaları gelişecektir diye düşünüyorum. Biz daha önce
derslerimizde ters yüz edilmiş sınıf modelini gördük ve öğrendik. Blog
yardımıyla öğrencilere bu yöntemi uygulayabiliriz. Derste işlenecek konuyla
ilgili görsel malzemeleri bloğumuzda yayınlayabilir öğrencilerin bunlara evde
çalışmalarını ve okulda yorum yapmalarını sağlayabiliriz. Yorum yapmak demişken
genellikle öğretmenler öğrencilerine kompozisyon yazdırırlar ve öğrenciler bunu
sınıfta okur, diğer arkadaşları da bunun üzerine yorum yaparlar ve zaman sadece
2 3 kişinin kompozisyonunu okumasına izin verir. Ama bloglar yardımıyla öğrenci
kompozisyonunu blogda yayınlar, diğer öğrencilerde blogda yazarak ya da okulda
konuşarak daha önceden okumuş oldukları kompozisyonları yorumlarlar.
Öğretmenler
bu blogda yazımı sıkça karıştırılan sözcükleri, Türkçesi varken yabancı
dillerden girmiş biçiminin daha çok kullanıldığı kelimeleri bu bloglarda
yayınlayarak öğrencilerinin doğrusunu öğrenmelerini sağlayabilirler. Aynı
zamanda bu bloglarda her gün günün sözcüğü, sözü, atasözü, deyimi, tekerlemesi
gibi şeyler paylaşarak öğrencilerin kültüre daha yakın olmasını sağlayabilir,
dillerini geliştirmelerine yardımcı olabilirler.
Eğitimde
blog kullanmanın olumlu ve olumsuz yönlerine bakalım birazda. Bilindiği üzere
bu devrin çocukları tabiri caizse gözünü tablet ve telefonla açıyor bu yüzden
defter, kitap, el yazısı ödevler yerine blog ödevleri onlara daha cazip
gelecektir. Ayrıca defter ve kitapla da evet ödev yapılır, yazılar yazılır,
resimler eklenebilir ama iş video ve ses eklemeye gelince defter ve kitap bu
noktada yetersiz kalır, bloglar bu noktada bir kurtarıcı niteliğindedir adeta.
Ayrıca görsel okuryazarlık artık bizim bildiğimiz bir şey ve ne kadar etkili
olduğunu da biliyoruz. Bu yönden bakıldığında da bloglar eğitim açısından daha
faydalı olacaktır. Bloglarda öğrenciler kendi duygu, düşüncelerini, emeklerini
diğer sınıf arkadaşlarıyla hatta diğer tüm çocuklarla paylaşıyorlar. Bloglarda
bulunan yorum yapma özelliği sayesinde öğrenciler aldıkları iyi yorumlar
karşısında daha da coşkuyla yapacak, istek ve şevkleri artacaktır. Ve bazı
öğrenciler, sanırım bende onlardan birisiyim, konuşmaktan daha çok yazma ile
kendilerini ifade edebilirler bu hususta da blog onları rahatlatacak, onlar
için güzel bir fırsat olacaktır. Blogların öğretmenler açısından da faydası
vardır şüphesiz, öğrencilerini blogları sayesinde daha rahat tanır, onların
dünyasına girecektir çünkü. Ödevler ve çalışmalar konusunda zamandan ve
mekândan bağımsız bir şekilde değerlendirme yapabilir.
Blogların olumlu birçok yönünün
yanında olumsuz birkaç yönü de vardır. Bunlara bakacak olursak, teknolojik her
çalışmada olduğu gibi öğrencilerin bilgisayar, tablet, telefon gibi elektronik
bir cihaza ve internete sahip olmaları gerekecektir. Bu imkanları olmayan
öğrenciler zorluk çekecektir. Çocukların blog kullanımını, blogları nasıl
kullanacağını, dikkat etmesi gereken hususları da çok iyi bilmesi
gerekmektedir. Yoksa çocuklara zarar verecek sonuçlar doğurabilir.
Bloglar, ufak tefek olumsuzluklarına
rağmen, birçok olumlu özellik barındıran, eğitimde zaman ve mekândan
bağımsızlığı sağlayan, öğrencilere yeni kapılar aralayan, yeni fırsatlar sunan,
onları heveslendirecek, istek ve verimliliklerini artıracak teknolojik
günlüklerdir. Blogların eğitimde kullanılması öğrenciler ve öğretmenler
açısından son derece olumlu sonuçlar doğuracaktır.
Benim
blogum; http://eteknolojidunyam.blogspot.com.tr/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder