23 Mayıs 2015 Cumartesi

TÜRKÇE EĞİTİMİNDE BLOG

Türkçe Eğitiminde Blog Kullanımı
            Blog nedir, Türkçe Eğitiminde bloglar nasıl kullanılabilir, blog kullanımının olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir, bu yazımda bütün bunlara değineceğim.
            Blog nedir, bence blog hayattır. Hayatında ne varsa, yaptığın işler, el emeği göz nuru ürünlerin, ilgi duyduğun konular, blog dediğimiz ücretsiz web sitelerinde bunları diğer insanlarla paylaşabilirsin. Bloglar, hatıra defterlerinin, günlüklerin teknolojik halidir de diyebiliriz. Bloglar aynı zamanda insanın iç sesidir, dertleşme aracıdır belki de, bloglar insanların dünyasıdır kısaca. Bloglarda yazılar yazılabilir, resim, video gibi görsel okuryazarlık unsurları paylaşılabilir. Bloglar hayatın bu kadar içindeyken eğitimde kullanılması kaçınılmaz bir durumdur zaten. Peki, bloglar eğitimde nasıl kullanılabilir?
Sınıf blogları olabilir, yani ortada bir sınıf vardır evet ama bu sınıfta kağıt ve kaleme ihtiyaç yoktur. Öğrencilerin kendine ait blogları olabilir, burada paylaşımlarda bulunabilirler. Ya da bizimde yaptığımız gibi öğrenci portfolyosu olarak blog kullanılabilir. Öğrenci tüm yaptığı ödevleri buraya yükleyerek dosya taşımak zorunluluğundan kurtulur.
Ben şimdi biraz Türkçe Eğitiminde nasıl kullanılabileceğine dair örnekler vermek istiyorum. Öncelikle bloglar 4 temel beceriye de hizmet edebilirler. Bloglar için zaten günlük demiştik öğrenciler bloglarda her gün yazı yazarak yazma becerilerini geliştirebilirler. En klasik yöntemi ile öğretmen bir kompozisyon konusu verir öğrenciler kendi bloglarında kompozisyonlarını yazarlar. Bunun yanı sıra kompozisyon çalışması bir grup çalışması halini de alabilir. Örneğin akşam 8 de sınıfın öğrencileri blogda toplanırlar ve öğretmen bir cümle yazar bu kompozisyonun giriş cümlesi olur. Sonrada sırasıyla öğrenciler birkaç cümle yazarlar. Böylece sınıfça ortak bir kompozisyon oluşturmuş olurlar. Çocuklar hem eğlenecek hem de yazmaları gelişecektir diye düşünüyorum. Biz daha önce derslerimizde ters yüz edilmiş sınıf modelini gördük ve öğrendik. Blog yardımıyla öğrencilere bu yöntemi uygulayabiliriz. Derste işlenecek konuyla ilgili görsel malzemeleri bloğumuzda yayınlayabilir öğrencilerin bunlara evde çalışmalarını ve okulda yorum yapmalarını sağlayabiliriz. Yorum yapmak demişken genellikle öğretmenler öğrencilerine kompozisyon yazdırırlar ve öğrenciler bunu sınıfta okur, diğer arkadaşları da bunun üzerine yorum yaparlar ve zaman sadece 2 3 kişinin kompozisyonunu okumasına izin verir. Ama bloglar yardımıyla öğrenci kompozisyonunu blogda yayınlar, diğer öğrencilerde blogda yazarak ya da okulda konuşarak daha önceden okumuş oldukları kompozisyonları yorumlarlar.
Öğretmenler bu blogda yazımı sıkça karıştırılan sözcükleri, Türkçesi varken yabancı dillerden girmiş biçiminin daha çok kullanıldığı kelimeleri bu bloglarda yayınlayarak öğrencilerinin doğrusunu öğrenmelerini sağlayabilirler. Aynı zamanda bu bloglarda her gün günün sözcüğü, sözü, atasözü, deyimi, tekerlemesi gibi şeyler paylaşarak öğrencilerin kültüre daha yakın olmasını sağlayabilir, dillerini geliştirmelerine yardımcı olabilirler.
Eğitimde blog kullanmanın olumlu ve olumsuz yönlerine bakalım birazda. Bilindiği üzere bu devrin çocukları tabiri caizse gözünü tablet ve telefonla açıyor bu yüzden defter, kitap, el yazısı ödevler yerine blog ödevleri onlara daha cazip gelecektir. Ayrıca defter ve kitapla da evet ödev yapılır, yazılar yazılır, resimler eklenebilir ama iş video ve ses eklemeye gelince defter ve kitap bu noktada yetersiz kalır, bloglar bu noktada bir kurtarıcı niteliğindedir adeta. Ayrıca görsel okuryazarlık artık bizim bildiğimiz bir şey ve ne kadar etkili olduğunu da biliyoruz. Bu yönden bakıldığında da bloglar eğitim açısından daha faydalı olacaktır. Bloglarda öğrenciler kendi duygu, düşüncelerini, emeklerini diğer sınıf arkadaşlarıyla hatta diğer tüm çocuklarla paylaşıyorlar. Bloglarda bulunan yorum yapma özelliği sayesinde öğrenciler aldıkları iyi yorumlar karşısında daha da coşkuyla yapacak, istek ve şevkleri artacaktır. Ve bazı öğrenciler, sanırım bende onlardan birisiyim, konuşmaktan daha çok yazma ile kendilerini ifade edebilirler bu hususta da blog onları rahatlatacak, onlar için güzel bir fırsat olacaktır. Blogların öğretmenler açısından da faydası vardır şüphesiz, öğrencilerini blogları sayesinde daha rahat tanır, onların dünyasına girecektir çünkü. Ödevler ve çalışmalar konusunda zamandan ve mekândan bağımsız bir şekilde değerlendirme yapabilir.
            Blogların olumlu birçok yönünün yanında olumsuz birkaç yönü de vardır. Bunlara bakacak olursak, teknolojik her çalışmada olduğu gibi öğrencilerin bilgisayar, tablet, telefon gibi elektronik bir cihaza ve internete sahip olmaları gerekecektir. Bu imkanları olmayan öğrenciler zorluk çekecektir. Çocukların blog kullanımını, blogları nasıl kullanacağını, dikkat etmesi gereken hususları da çok iyi bilmesi gerekmektedir. Yoksa çocuklara zarar verecek sonuçlar doğurabilir.
            Bloglar, ufak tefek olumsuzluklarına rağmen, birçok olumlu özellik barındıran, eğitimde zaman ve mekândan bağımsızlığı sağlayan, öğrencilere yeni kapılar aralayan, yeni fırsatlar sunan, onları heveslendirecek, istek ve verimliliklerini artıracak teknolojik günlüklerdir. Blogların eğitimde kullanılması öğrenciler ve öğretmenler açısından son derece olumlu sonuçlar doğuracaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder