TÜRKÇE
EĞİTİMİNDE KARİKATÜR KULLANIMI
Karikatür,
anlatılmak istenen şeyin çizgilerle, kısa ve özlü ifadelerle ve mizah katılmış
bir biçimde anlatılması olarak tanımlanabilir. Karikatür ile gündeme ait bir
sorun, eleştirilecek bir durum ya da herhangi bir olay ustaca anlatılabilir.
Karikatürde hafif bir iğneleme söz konusu olsa da mizahi yön daha ağır
basmaktadır.
Karikatürler Türkçe derslerinde
kullanılabilir mi, diye bir soruyla karşılaşacak olursak cevabı hiç kuşkusuz
evet olurdu. Biz biliyoruz ki görsel okuryazarlık diye bir okuryazarlık biçimi
var ve tablo, grafik, harita gibi görsel materyallerden öğrendiğimiz bilgiler
bizim aklımızda daha fazla kalıyor, bizim dikkatimizi çekiyor ve unutmamızı engelliyor.
Ve biz öğrenciler her şeyden bir eğlence çıkarmaya çalışırız, eğlenmeye ve
gülmeye meraklı kişilerizdir. Karikatür bize hem görsellik hem eğlence
sunuyorken neden derslerde kullanılmasın ki. Ayrıca karikatür için demiştik ki
kısa ve özlü ifadelerle çok şey anlatma sanatadır. Karikatürde herhangi bir konu
sınırlaması yoktur. Durum böyle olunca da öğrenciler anlamakta zorluk çektiği
konuları, kafasında somutlaştıramadığı şeyleri karikatür yardımıyla daha kolay
kavrayabilir.
Karikatür kullanımı ile ilgili bir
diğer nokta ise yeni olmasıdır, daha doğrusu eğitimde yeni yeni kullanılıyor
olmasıdır. Yeni olan her şey her zaman merak uyandırır ve ilgi çeker. Bizim
zamanımızda kitaplarımızda fotoğraflar, tablolar, grafikler vardı ama
karikatürler yoktu. Karikatür ve mizah aslında hayatımızın her alanında varlar.
Özellikle karikatür olarak çıkan gazete ve dergiler varken ve bunlar çok
satıyorken bu kadar rağbet gören bir türün derslerde de kullanılması
gerektiğini düşünüyorum. 10-14 yaş arası çocukları derse motive etmek,
ilgilerini çekmek pekte kolay bir durum değildir ama karikatür onların ilgisini
her zaman çeken bir unsur. Böyle olunca derste onların ilgisini çeken o unsurun
kullanılmasıyla derse motivasyonun, dikkatin ve ilginin artması dolayısıyla da
başarının gelmesi kaçınılmaz olacaktır.
Türkçe eğitiminin temel amaçları
arasında konuşma vardır ama maalesef ki öğrenciler utanma, çekinme gibi
sebeplerle konuşmaktan kaçınırlar. Bunu söylersem bana gülerler mi acaba
düşüncesi hâkimdir. Ama derste karikatür varsa zaten hem didaktiklik hem de
mizah vardır. Böyle bir ortamda herkes düşüncesini rahatlıkla söyleyebilir.
Çünkü gülmek oldukça doğal bir durum olacaktır zaten, kimse kendisine gülündüğü
zaman küçük mü düştüm acaba diye düşünmeden mizahın akışına kendisini
kaptıracaktır.
Karikatür ile karmaşık konular basit bir şekilde
anlatılabilir demiştim ve bu konulardan biri de atasözleri ve deyimlerdir
sanırım ve işte bu konulara birkaç karikatür örneği;
Uzun
lafın kısası karikatürler Türkçe eğitiminde kullanılırsa temel becerilerin
kazandırılmasına katkı sağlar, eğlenceli rahat bir ortamda görsel bir şekilde
kalıcı öğrenmeyi sağlar. Hem öğrenciye hem öğretmene rahat bir nefes aldırır ve
öğrenilmesi gereken şeyin belki de geleneksel yöntemin aksine kat kat daha
fazla öğrenilmesini sağlar. Eğitimde yenilikler her zaman yeni bir dünyaya kapı
aralamıştır ve o kapıdan girmenin hiç kimseye bir zararı olmaz. Söz konusu şey
karikatürse bence bu kapıdan koşa koşa girilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder